ISSN 2330-717X

Turkey Closes Media Outlets Seized From Gulen-Linked Owner

By

(EurActiv) — Turkish authorities have shut down media businesses seized last year from Koza Ipek Holding, a conglomerate linked to a US-based preacher accused of plotting against President Recep Tayyip Erdoğan, according to an exchange filing.

The state seized Koza Ipek and its media outlets, including the newspaper Bugun and television station Kanalturk, in October on suspicion of financial irregularities, prompting criticism from rights groups in Turkey and abroad.

“Operations were halted due to constant losses and the depletion of capital, while (the firms’) corporate entities will be retained,” the stock exchange filing, which was released late on Monday (29 February), said.

Islamic cleric Fethullah Gulen is wanted for allegedly running a “parallel” structure within state institutions that sought to topple Erdoğan who has led Turkey, first as prime minister, since 2003.

Erdoğan clamped down on Gulen’s commercial interests after police and prosecutors considered sympathetic to the preacher opened a graft investigation of Erdoğan’s inner circle in 2013. He has also purged police and judiciary.

Separately, a state deposit insurance fund which last year took over Islamic lender Bank Asya, founded by Gulen’s followers, said on Tuesday it would be liquidated if a buyer was not found within the next three months.

Erhan Basyurt, Bugun’s former editor-in-chief until the state takeover, said the media business had a valuation of $200 million in 2015 and that the new management had shown investments, including acquisitions, as losses.

Bugun had a circulation of 110,000 which has fallen to less than 18,000, most of which are giveaways, Basyurt told Reuters.

The authorities said at the time that the raid on parent company Koza Ipek was part of an investigation into alleged financial irregularities and was backed by a court order. The company denies wrongdoing.

Koza Ipek’s current management could not immediately be reached for further comment beyond the stock exchange filing.

Bugun and Kanalturk’s websites were still online, but appeared to have stopped updating news on Monday (29 February).

Once critical of Erdoğan, Bugun and sister paper Millet turned pro-government the day after state-appointed management sacked most of the staff just days before the 1 November election.

The crackdown on Turkish media added to tensions between Turkey and the European Union (EU), which has repeatedly warned Ankara that it needs to show “full respect” for human rights as part of its bid to join the bloc.

In October, Chancellor Angela Merkel said that Germany is ready to help drive forward Turkey’s EU accession process, extending support to Ankara in exchange for Turkish help in stemming the flow of refugees to Europe.

In return, she expected Turkey to agree more quickly to take in migrants sent back by the EU, so-called “readmission agreements” that Davutoğlu has said he will sign up to only if there is progress on liberalising the visa regime for Turks.


Enjoy the article? Then please consider donating today to ensure that Eurasia Review can continue to be able to provide similar content.


EurActiv

EurActiv

EurActiv publishes free, independent policy news and facilitates open policy debates in 12 languages.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CLOSE
CLOSE