ISSN 2330-717X

Egypt: Court Hears Appeal To Ruling That Cedes Two Islands To Saudi Arabia

By

An Egyptian court on Saturday held its first hearing on a government appeal against a lower court ruling in June that rescinded an agreement to hand over control of two key Red Sea islands to Saudi Arabia.

The Supreme Administrative Court heard prominent rights lawyer and former presidential candidate Khaled Ali argue that the islands of Tiran and Sanafir belong to Egypt. Ali submitted evidence, including Egyptian atlases dating back to the early 20th century.

Egypt’s government, which announced the agreement in April, argues that Saudi Arabia had only temporarily handed over control of the islands to Egypt in 1950, fearing they would be attacked by Israel.

The agreement sparked the largest anti-government protests in Egypt since President Abdel Fattah El-Sisi took office in June 2014. It was announced during a high-profile visit to Cairo by the Saudi monarch, King Salman, in which he pledged billions of dollars to Egypt in loans and investment, prompting speculation that the transfer of sovereignty was the price for financial aid. Since then many official documents and historical evidence has emerged from both the Saudi and the Egyptian sides to show that the islands were indeed Saudi.

The government, additionally, argues that returning the islands to Saudi control is a presidential prerogative and that only parliament has the jurisdiction to ratify or reject the agreement. Egypt’s 596-seat legislature is packed with El-Sisi supporters.

The uninhabited islands at the mouth of the Gulf of Aqaba control the narrow shipping lanes leading north to the ports of Eilat and Aqaba, in Israel and Jordan respectively.

Ahmed El-Shazli, the presiding judge, adjourned the hearings until Oct. 22.


Enjoy the article? Then please consider donating today to ensure that Eurasia Review can continue to be able to provide similar content.


Arab News

Arab News

Arab News is Saudi Arabia's first English-language newspaper. It was founded in 1975 by Hisham and Mohammed Ali Hafiz. Today, it is one of 29 publications produced by Saudi Research & Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research & Marketing Group (SRMG).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CLOSE
CLOSE