ISSN 2330-717X

Philippines: Duterte Says He Used To Be Gay, But Then ‘Cured Himself’


Philippines’ president Rodrigo Duterte made a rather unexpected admission while visiting Japan, saying he used to be gay before he met his ex wife… then he “became a man again.”

Duterte is something of a self-styled expert on the question of who is and isn’t gay, if the frequency with which he makes the accusation is any indication. After accusing “most” priests in the Catholic church of being homosexual earlier in the year, during a speech Thursday he decided to ‘out’ a political opponent, and then himself.

According to local media, the outspoken leader relayed that anyone in the know would come to the same conclusion about his ardent critic, Senator Antonio Trillanes: “I said, “are you sure?” They said, “you ask any gay person who sees Trillanes move, they’ll say he’s gay.” No wonder. Good thing Trillanes and I are similar– but I cured myself.”

He then said that he made the decision to “become a man again” after meeting his former wife, before ambiguously adding “Duterte is gay. So I am gay, I don’t care if I’m gay or not.” The jury is still out on that one.

While he has never been quite so explicit, this is not the first time Duterte has hinted about his proclivities: In 2017, he joked about having considered bisexuality so he could “have fun both ways.”

That is apparently not the only thing he wants both ways, as he has also flip-flopped on the issue of legalizing gay marriage in the predominantly conservative Catholic country. While he claimed to be for the idea early on in his presidency, he later made statements saying the idea was in opposition to the country’s civil and religious principles.

Still, the news might give pause to progressives, who have criticized the leader for his tendency to make ‘homophobic’ comments. In 2016, for instance, he described being “pissed off” at US envoy Philip Goldberg, calling him a “gay ambassador, the son of a whore.”

Click here to have Eurasia Review's newsletter delivered via RSS, as an email newsletter, via mobile or on your personal news page.


RT, previously known as Russia Today, is a global multilingual television news network based in Russia. RT was the first all-digital Russian TV network.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.