ISSN 2330-717X

Saudi Arabia Releases Or Moves Detainees Held At Ritz-Carlton, 56 Still In Custody

By

The Saudi Arabian Attorney General, Sheikh Saud Al-Mojeb, said on Tuesday that 56 corruption suspects remained in custody out of the 381 high profile figures detained on graft allegations.

He said he decided to release all those proven not guilty, as well as others who had agreed financial settlements with the government after admitting to corruption allegations.

Mojeb said the total settlements with the suspects had topped $107 billion, which came in various forms of assets.

News broke earlier on Tuesday that Saudi authorities had released all remaining detainees from Riyadh’s Ritz-Carlton Hotel, which had been used as an interrogation center in a crackdown on corruption, according to a Saudi official.

“There are no longer any detainees left at the Ritz-Carlton,” the official told Reuters, speaking on condition of anonymity under briefing rules.

He did not say how many suspects remained in detention at other locations in Saudi Arabia. Some are believed to have been moved from the Ritz to prison after refusing to admit wrongdoing and reach financial settlements with the authorities.

He said those who remained in custody were still under investigation as the legal procedures continued.

Among top businessmen caught up in the purge were Prince Alwaleed, owner of global investor Kingdom Holding, and Waleed Al-Ibrahim, who controls influential regional broadcaster MBC.

MBC said the investigation found Ibrahim completely innocent of wrongdoing and Prince Alwaleed has insisted he is innocent, although Saudi officials said both men agreed to settlements after admitting unspecified “violations.”

In an interview with Reuters at his suite in the Ritz-Carlton hours before he was released on Saturday, Prince Alwaleed said he had been well-treated in custody and described his case as the result of a misunderstanding.

He showed off the comforts of his suite’s gold-accented private office, a dining room and a kitchen which was fully stocked with his preferred vegetarian meals.

The hotel has 492 guest rooms and suites and 52 acres (21 hectares) of landscaped gardens, according to its website. It has said it will reopen to the public in mid-February, with a nightly rate for its cheapest room of $650.


Enjoy the article? Then please consider donating today to ensure that Eurasia Review can continue to be able to provide similar content.


Arab News

Arab News

Arab News is Saudi Arabia's first English-language newspaper. It was founded in 1975 by Hisham and Mohammed Ali Hafiz. Today, it is one of 29 publications produced by Saudi Research & Publishing Company (SRPC), a subsidiary of Saudi Research & Marketing Group (SRMG).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

CLOSE
CLOSE