ISSN 2330-717X

Russia: Office Of Opposition Newspaper Destroyed In Firebomb Attack

By

Reporters Without Borders strongly condemns the arson attack that ravaged the editorial offices of the weekly Vecherny Krasnokamsk in the Perm region in south-west Russia on 28 January. The premises of the newspaper, published by the local branch of the opposition liberal Yabloko party, were destroyed.

“Such a grave incident must be treated with the utmost seriousness, particularly since it could have caused deaths and injuries,” the press freedom organization said.

“The intimidatory shadow cast by this act is all the greater because of the current pre-electoral climate and all the political parties taking part must unequivocally condemn it.

“We hope closed-circuit television footage will permit the police to conduct a quick and successful investigation.” About 4 a.m. an unidentified man broke a window in the Vecherny Krasnokamsk newsroom and threw a firebomb inside. The premises were destroyed within minutes. There were no injuries but all equipment, files and financial records were destroyed.

The editor, Olga Kolokolova, said damage was estimated at 300,000 roubles (about 7,500 euros). Kolokolova, who is also the head of the local branch of Yabloko, linked the attack to a series of investigative reports recently published by the newspaper on corruption, which implicated the Krasnokamsk mayor’s office.

The mayor, Yuri Chechetkin, protested that he had no objection to Vecherny Krasnokamsk continuing its activities.

The political climate is tense in Perm, where a Yabloko parliamentary candidate was beaten up on 29 November.

At a national level, the huge demonstrations after the parliamentary election last month have had repercussions for the traditional media, alternating between restriction and openness as the presidential election on 4 March approaches.

Thanks to the large numbers that took part in demonstrators calling for fair elections in many Russian towns and cities, the opposition has managed to drive a wedge into the media blockade it has had to contend with for years.

This month, the main commercial television stations (which are in fact attached to the Kremlin) such as NTV and Pervy Kanal have started giving a voice to government opponents at peak viewing times, albeit in a limited and partial manner. In the latest example, on Sunday 29 January, NTV gave the liberal opposition leader Boris Nemtsov a platform to highlight electoral fraud.

However, at the same time several critical journalists have been fired or have resigned in protest against internal pressure.

On 13 December, Maxim Kovalsky, editor of the independent magazine Kommersant Vlast, and the head of its parent company, Andrei Galiyev, were dismissed by the owner Alisher Usmanov for a “breach of ethics” by the magazine.

Click here to have Eurasia Review's newsletter delivered via RSS, as an email newsletter, via mobile or on your personal news page.

Reporters Without Borders

Reporters Without Borders defends journalists and media assistants imprisoned or persecuted for doing their job and exposes the mistreatment and torture of them in many countries.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.